האם ביטקוין חוקי?

פייסבוק
וואטסאפ
דוא"ל
ביטקוין ישראל

כאשר הביטקוין יצא לאוויר לראשונה הוא הציג מהפכה של ממש. אם עד לאותו הרגע כספים נשלטו על ידי בנקים וממשלות, פתאום קמה מערכת הקוראת עליהם תיגר. אנשים יכלו להעביר ביניהם כספים, מבלי שממשלות ידעו על כך, ומבלי לשלם עמלות. 

ובאופן טבעי, בין הראשונים לאמץ את הביטקוין היו משתמשי הדארק ווב. מטבע הביטקוין הפך למטבע מקובל המאפשר את צמיחתם של אתרים שעסקו בפעילות לא חוקית. אחד המפורסמים ביניהם היה האתר silk road אשר הפך לפלטפורמה למכירת סמים, נשק ושירותים לא חוקיים – ממש האיביי של העולם התחתון.

הביטקוין הפך לתופעה חסרת שליטה, דבר שלא מצא חן בעיני ממשלות העולם. רבים טענו כי הביטקוין הוא לא יותר מהונאת פונזי ורבים התבטאו באופן שלילי כנגד הביטקוין. במקביל הרשויות פעלו נגד גופים שונים המנהלים פעילות לא חוקית המבוססת על מטבע הביטקוין, כמו למשל המעצר של מפעיל אתר silk road.

אך שום דבר לא עצר את הביטקוין מלהמשיך ולגדול והדבר אילץ את הממשלות להסדיר את הנושא. אך בשל אופיו החדשני ויוצא הדופן, הממשלות התמודדו עם לא מעט סוגיות משפטיות, חשבונאיות וטכניות. אפשר להגיד כי הממשלות והגופים המוניטריים פשוט לא ידעו ”איך לאכול את זה“.

מעמדו המשפטי של הביטקוין

הביטקוין הוא מטבע חוקי ובעולם נעשה בו שימוש נרחב. מרעיון מחתרתי הוא הפך למטבע קריפטו לגיטימי וחברות ענק מקבלות אותו בתור אמצעי תשלום. ישנן חברות העוסקות במסחר בביטקוין ואף בכריית ביטקוין, וחלקן חברות ציבוריות. אם בעבר ביטקוין נכרה על ידי משתמשים עם מחשבים משודרגים, כיום זה נעשה על ידי חברות ענק המחזיקות ציוד במאות מיליוני דולרים לצורך הכרייה.

מבחינה חוקית הביטקוין תמיד היה ונשאר חוקי, אך אופן השימוש בו העלה אינספור בעיות, מסוגיות מיסוי ועד סוגיות של מלחמה בטרור. בכל הקשור לביטקוין ישראל התעוררה מאוחר. רק באוגוסט 2014 הוקם צוות בין משרדי בראשות מחלקת המחקר של בנק ישראל, על מנת לבחון את ההיבטים השונים של השימוש בביטקוין. הנושא הזדחל אך בסופו של דבר הגופים השונים החלו לגבש מדיניות המאפשרת את המשך פעילות הביטקוין באופן חוקי ומעניקה פתרונות לסוגיות השונות הקשורות בו. יש לציין כי שוק הביטקוין עדיין מתפתח ובכל העולם ממשיכה להתגבש החקיקה בנושא. הרחיקה לעשות מדינת אל סלבדור אשר אימצה את הביטקוין כמטבע רשמי.

במסגרת גיבוש המדיניות נטלו חלק כל הגופים הרלוונטיים הכוללים את הרשות לניירות ערך, רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, רשות המסים ובנק ישראל. כיום רשויות המס בישראל מתייחסות אל הביטקוין כאל נכס ולא כאל מטבע, החלטה המשפיעה על סוגיות של מיסוי ורגולציה.

המשמעות של כל זה היא שהביטקוין חוקי, גם כאשר ישנו ויכוח האם זהו מטבע או נכס – אנו עדיין יכולים להשתמש בו בצורה חוקית ואף נדרשים לשלם מסים על הכנסות מהשקעות בביטקוין.

כיום בישראל ישנן חברות רבות העוסקות בביטקוין, ביניהן גם בורסות ביטקוין, שירותי סליקה ועוד. 

המאמר האחרון

שתפו את המאמר!

פייסבוק
וואטסאפ
דוא"ל

עוד דברים מעניינים?