מה זה בלוקצ’יין?

פייסבוק
וואטסאפ
דוא"ל
מה זה בלוקצ'יין

בלוקצ’יין הוא סוג של פנקס חשבונות מבוזר, מסד נתונים דיגיטלי המאחסן מידע בפורמט אלקטרוני. בלוקצ’יינים ידועים בעיקר בתפקידם במערכות מטבעות קריפטוגרפיים כגון ביטקוין, הם מנהלים רישום מבוזר ומאובטח של עסקאות. הם ייחודיים מכיוון שהם מבטיחים את האבטחה והנאמנות של רשומות הנתונים המודרניים ויכולים ליצור אמון ללא צורך של צדדים שלישיים ( הבנקים)

כל פעולה שאנו עושים ( קנייה או מכירה) נרשמת על הרשת על פי סדר כרונולוגי, וכך כל פעולה מתועדת ונשמר הסדר והערך של מטבע מסויים.

רעיון הבלוקצ’יין הוצע לראשונה בשנת 1991 כפרויקט מחקר. השימוש הנרחב הראשון שלו בפועל הגיע ב-2009 עם ביטקוין. השימוש בבלוקצ’יין גדל באופן אקספוננציאלי במהלך השנים, עם יצירת מטבעות קריפטוגרפיים רבים, יישומי פיננסים מבוזרים (DeFi) ואסימונים שאינם ניתנים לשינוי, NFTs וחוזים חכמים.

המטרה של בלוקצ’יין היא לאפשר הקלטה, הפצה ועריכה של מידע דיגיטלי. בלוקצ’יין הוא הבסיס של ספרי חשבונות בלתי ניתנים לשינוי. אלו רשומות שלא ניתן לשנות, למחוק או להרוס. בלוקצ’יין ידועים גם במונח טכנולוגיית חשבונות מבוזרת (DLT).

איך בלוקצ’יין עובד?

מבנה הנתונים של בלוקצ’יין הוא הבדל מרכזי ממסד נתונים המסורתי של היום. בלוקצ’יינים אוספים מידע בבלוקים שמאורגנים בקבוצות. לכל בלוק קיבולת אחסון מסוימת והוא מקושר לבלוק הקודם. זה יוצר את שרשרת הנתונים הנקראת בלוקצ’יין. כל מידע חדש בעקבות הבלוק החדש שנוסף מאוחד לבלוק חדש, אשר יתווסף לשרשרת זו לאחר מילויו.

מסד נתונים המודרני בדרך כלל בונה את הנתונים שלו בטבלאות. עם זאת, בלוקצ’יין בונה את הנתונים שלו בנתחים (בלוקים), אשר לאחר מכן מתחברים יחדיו. כאשר מיושם בצורה מבוזרת, מבנה הנתונים הזה יוצר ציר זמן בלתי הפיך. לאחר מילוי בלוק, הוא הופך לחלק מציר הזמן. לכל בלוק מוקצה חותמת זמן מסוימת כאשר הוא מתווסף לשרשרת.

האם בלוקצ’יין בטוח?

טכנולוגיית בלוקצ’יין מספקת אבטחה מבוזרת ואמון בדרכים רבות. בלוקים חדשים מאוחסנים באופן כרונולוגי ולינארי. הם מתווספים ל”סוף”, של הבלוקצ’יין. קשה מאוד לשנות את התוכן של בלוק לאחר שהוא נוסף לקצה הבלוקצ’יין. זה אפשרי רק אם רוב הרשת יסכים לעשות זאת. לכל בלוק יש Hash משלו. זה בנוסף ל-hash של כל בלוק לפניו. כמו כן, לכל בלוק יש את חותמת הזמן שהוזכרה קודם לכן. פונקציה מתמטית ממירה מידע דיגיטלי למספרים ואותיות כדי ליצור קודי גיבוב. אם המידע ישתנה בדרך כלשהי, גם קוד ה-hash ישתנה.

נניח שהאקר שמנהל גם צומת ברשת בלוקצ’יין רוצה לשנות בלוקצ’יין ולגנוב מטבעות קריפטוגרפיים מכולם. הם יכלו לשנות רק עותק אחד של השרשרת, וזה לא יהיה תואם לכל השאר. אם כולם יצלבו הפניות עותקים אחד נגד השני, הם יראו שהעותק הזה בולט וגרסת ההאקר תימחק כלא חוקית.

כדי להצליח בפריצה זו, ההאקר יצטרך לשנות בו זמנית 51% או יותר עותקים של הבלוקצ’יין על מנת שהעותק החדש שלו יהפוך לעותק הרוב. זה יאפשר להם ליצור את השרשרת המוסכמת. מתקפה זו תדרוש הרבה כסף ומשאבים. הם יצטרכו לעשות מחדש את כל הבלוקים מכיוון שכעת יהיו להם חותמות זמן שונות.

בהתחשב בנפח העצום של רשתות מטבעות קריפטוגרפיים וצמיחתן המהירה, סביר להניח שהישג כזה יתברר כבלתי אפשרי להשגה. זה לא רק יהיה יקר מאוד, אלא גם לא צפוי להוכיח פירות. זה יהיה מהלך יקר ולא יעיל. חברי הרשת היו מבחינים בשינויים הדרסטיים בבלוקצ’יין. חברי הרשת יעברו לאחר מכן לגרסה חדשה שלא שונתה. אז האסימון יאבד מערכו וההתקפה תהיה חסרת תועלת. אם השחקן הרע ינסה לתקוף את המזלג של הביטקוין, אותו דבר היה קורה. הסיבה לכך היא שלקיחת חלק בתפעול הרשת משתלמת יותר מאשר לתקוף אותה.

העתיד של בלוקצ’יין

שוק הבלוקצ’יין נמצא בצמיחה מהירה עם עתיד רחב לפניה. הטכנולוגייה אומצה על ידי הגופים הגדולים בעולם, כמו גוגל, ויזה, וולמאט ועוד הרבה…

הבלוקצ’יין סוף סוף עושה לעצמו שם לא קטן בגלל הביטקוין והמטבעות הקריפטוגרפיים. הבלוקצ’יין שם בשביל להפוך את החברות הגדולות בעולם וגופים ממשלתיים שונים ליותר מדויקים, בטוחים וזולים. זאת כבר לא שאלה של האם החברות והגופים הממשלתיים יכנסו לעולם הבלוקצ’יין, זאת שאלה של מתי. העשור הקרוב יהיה תקופה מאוד משמעותית בעולם הבלוקצ’יין, ואנחנו מקווים שגם אתם מתרגשים.

המאמר האחרון

שתפו את המאמר!

פייסבוק
וואטסאפ
דוא"ל

עוד דברים מעניינים?