כמה ביטקוין היה ב 2009 ומה אפשר ללמוד מזה?

פייסבוק
וואטסאפ
דוא"ל


כיום בכל מקום אנו שומעים על ביטקוין. מידי יום אנו פותחים את מדורי הכלכלה ושומעים על השינויים בשער הביטקוין ועל עסקאות והשקעות ביטקוין; עסקאות בהן מעורבים בנקים, חברות אשראי, קרנות השקעה ועסקים רבים. והביטקוין לא לבד, לצד הצלחתו קמו גם מטבעות קריפטו אחרים; וגם הם זכו להצלחה.  בעוד היום אנו כבר מקבלים את הביטקוין כדבר מובן מאליו, זה לא היה כך בשנת 2009 כאשר הביטקוין היה דבר מהפכני ועשה את צעדיו הראשונים.

כאשר נכרו מטבעות הביטקוין הראשונים הם בעיקר היו במסגרת קהילה נלהבת של אנשים שהוקסמו מהרעיון. יותר מאשר שהם היו אנשי כלכלה וכספים, הם היו אנשי מחשבים שדיברו במונחים שבכלל לא היו מוכרים לציבור הרחב. בהתאם לכך גם ערכו של הביטקוין היה נמוך מאוד ולא היה לו שימוש של ממש מעבר להעברות ביטקוין בין חברי קהילת הקריפטו.

ב 3 בינואר 2009 נכרו מטבעות הביטקוין הראשונים על ידי המפתח סאטושי נאקמוטו. היו אלו 50 מטבעות ביטקוין. ערכם היה פחות מסנט אחד. נכון לרגע כתיבת שורות אלו ערכו של מטבע ביטקוין אחד הוא כ 30 אלף דולר!

יש משהו חשוב שצריך להבין על ערך של ביטקוין, זוהי פונקציה של ביקוש והיצע. כמו בכל דבר אחר, כאשר ביקושים עולים והיצע יורד – המחיר עולה.  בשנת 2009 הביקוש לביטקוין היה נמוך. הוא עדיין לא היה מוכר ורק קבוצה מצומצמת התעסקה בו. מבחינת ההיצע המטבע מוגבל ל 21 מיליון מטבעות. המשמעות של זה היא שעם השקת מטבעות הביטקוין היה היצע גדול של מטבעות אותם ניתן לכרות. אך ככל שעובר הזמן היצע הביטקוין יורד. ולכן בחלוף השנים, כאשר מצד אחד הביטקוין הופך למטבע לגיטימי ומוכר, ומצד שני ההיצע פוחת – ערכו של הביטקוין עולה. כיום יש קרוב ל 19 מיליון ביטקוין וההערכה כי מטבע הביטקוין האחרון יכרה בשנת 2140.

ככל שישנם יותר מטבעות ביטקוין, כך כרייתם הופכת למורכבת יותר וקצב הכרייה יורד. ב 3 בינואר 2009 נכרו 50 מטבעות הביטקוין הראשונים, ועד סוף שנת 2009 כבר היו 1.61 מיליון מטבעות ביטקוין. כלומר אלו 1.61 מיליון מטבעות שנכרו בשנה אחת. לעומת זאת, במהלך שנת 2021 (כאשר רבים עוסקים בכריית ביטקוין), נכרו כ 310,000 מטבעות ביטקוין בלבד.

ערכו של הביטקוין מטפס

בתחילת הדרך, בשנת 2009, ערכו של הביטקוין עמד על פחות מסנט. אך בשנת 2010 ערכו של הביטקןין עמד על 8 סנט. עדיין היה זה סכום נמוך, אך במונחים כלכליים הוא הכפיל את ערכו פי 8 בשנה אחת. בתחילת שנת 2013 ערכו של הביטקוין כבר עמד על 13.5 דולר. באותה השנה התרחב השימוש בביטקוין והחלו פעולות כרייה בסין. ולקראת סוף שנת 2013 ערכו של הביטקןוין הגיע ל 1075 דולר.

במהלך השנים הביטקוין עבר עליות וירידות, תוך כדי שמירת מגמה כללית של עליה. באוקטובר 2021 המטבע הגיע לשיא של כל הזמנים ונסחר במחיר של 61,374 דולר. בעקבות עליית הערך נוצרו בעולם כ 100,000 מיליונרים חדשים בזכות הביטקוין באותה שנה. 

המאמר האחרון

שתפו את המאמר!

פייסבוק
וואטסאפ
דוא"ל

עוד דברים מעניינים?